Suoseuran retkeily Venäjän Karjalaan 17.-20. syyskuuta 2002

Klikkaamalla kuvia saat niistä suurennoksen. Takaisin pääset isoa kuvaa klikkaamalla.
Please, click the thumbnail to get a larger size.

Kuvaajat: Leila Korpela (LK), Ari Luukkanen (AL), Harri Vasander (HV) ja Markku Meriluoto (MM)
Teksti: Ari Luukkanen

Ensimmäinen retkipäivä

Paksuniemen Aconitum-lehto

Sortavalan Maalaiskuntaan kuuluneessa Paksuniemessä oli 1930-luvulla 10 ha:n laajuinen luonnonsuolelualue, jossa oli silloisen Suomen komein Lehtoukonhattuesiintymä (Aconitum lycoctonum). FT Yrjö Vasari kertoo miten kasvia käytettiin mm. lääkkeenä ja hyönteisten torjunnassa. (AL)

Lunkulan saario

Laatokkaan kuuluvan Kirjavalahden komeita maisemia. Rannan yläpuolisella rinteellä, jossa kasvaa lukematon määrä kulleroita, joimme päiväkahvit. (AL)

Markku Mäkilä

Geologi Markku Mäkilä kertoo tutkimuksistaan entiseen Salmin pitäjään kuuluneen Lunkulansaaren Laisinluhdan makrofossiileista ja turpeen johtavuudesta (mS/m) sekä lämpötilasta. Kuvassa vasemmalta Jukka Turunen, Markku Mäkilä, Olg Kusnetsov, Harri Vasander ja Tiina Laitinen. (AL)

Lunkulan saari

Retkiporukkaa nevalla Lunkulan saaressa lähellä Salmea. (LK)

Rajakontu

Suoseuralaiset Suomen ja Venäjän ”vanhalla” Stolbovan rauhan rajakivellä. Raja kulki tietä pitkin mutta poikkesi ko. kiveltä koilliseen (`kello 2`). Kuvassa rajakiveen nojaamassa Harri Vasander ja Hannu Nousiainen.
P.S. Näiden kuvatekstien kirjoittajan äidin syntymäkoti oli kuvassa takana näkyvän talon vieressä. (LK)

Toinen retkipäivä

Aunus

Retkeläiset Aunuksen suopeltomaisemissa. Uskaliaimmat ovat kiivenneet lintutorniin. Vapun aikoihin Aunuksen pelloille pysähtyy mm. miljoonan linnun hanhiparvi. (LK)

Aunuksen Anja

"Aunuksen Anja" - livvin kieltä eli aunuksen murretta puhuva karjalaismummo jostain lähikylästä. Salmi oli ennen sotia ainut Suomen pitäjä, Hyrsylän mutkan lisäksi, jossa puhuttiin livvin kieltä. (AL)

Matrossan lähdesoistuma

Aunuksen ja Petroskoin välillä sijaitsevassa Matrossan kylässä sijaitsevat ns. Matrossan letot. Matkalla letoille ohitimme moreeniharjanteen reunassa komean lähdesoistuman. (AL)

Matrossan letto

Retkeläiset Matrossan letolla. Kuvassa vasemmalta Raija Linnainmaa, Leila Korpela, Papu Pirtola ja Airi Piira. (AL)

Kolmas retkipäivä

Petroskoin liikenteessä

Petroskoin liikenteessä syyskuisessa tihkusateessa. Vuonna 1703 perustetussa Petroskoissa asuu nykyään lähes 300 000 asukasta. Tuolloin Lohijoen suistoon, Äänisen rannalle rakennettiin aluksi rautavalimo ja tykkitehdas. (LK)

Suolaboratoriossa

Venäjän tiedeakatemian Karjalan tutkimuskeskuksessa Petroskoissa. Suolaboratorion johtaja Oleg Kuznecov esitelmöi tulkki Antti Juntusen avustuksella. (LK)

Elena Ikkonen

Edellä mainitussa tutkimuskeskuksessa tutkija Elena Ikkonen esitelmöi hiilitutkimuksistaan. (HV)

Matkalta

Matkalla Petroskoista luoteeseen ohitimme useita enemmän tai vähemmän kuvauksellisia Venäjän Karjalan kyliä. (LK)

Tiheä nevaimarre

Petroskoista luoteeseen sijaitsevan Gomselän eli Heinäselän kylän takana sijaitsi suo, jonka koivuletolla kasvoi mm. Tiheä nevaimarre (Thelypteris palustris). (LK)

Matkanjohtajat

Matkanjohtaja Harri Vasander ja pääopas Oleg Kusnetsov Heinäselän koivulettokohteella. (LK)

Sihteeri

Suoseuran sihteeri Leila Korpela Heinäselän koivulettokohteella.

Ikkuna

Heinäselän karjalaiskylän talojen ikkunoissa on vielä nähtävissä vaikutteita barokkityylisuunnasta, joka vallitsi Pohjois-Skandinaviassa 1600-luvulla. Ikkunan yläpuolinen aaltoileva koristekuvio viittaa kyseiseen tyylisuuntaan. (AL)

Neljäs retkipäivä

Manga